Advies nodig? Bel 0341 - 26 10 00
Di t/m vr 8:00-17:30 uur
Za 9:00-16:00 uur

Wil je alles uit je E-MTB halen?

Geplaatst: 05 juni 2018

Wat kan je helpen om je E-MTB sneller te maken, zonder ook maar iets aan de motor te doen?!
Toen we voor het eerst naar beneden raasden met onze fietsjes als kleuters, hebben we er altijd van gedroomd om sneller te gaan. We kopen auto`s met grotere motoren als we nodig hebben, we kopen de domste dingen en we sparen voor luxe vakanties. We houden van sensatie, of dat nu is op de fiets of in het dagelijks leven. Het komt dan ook bij ons als een verassing dat je E-MTB bij 25 km/u ophoud met ondersteuning geven. Voor sommige E-MTB rijders is tuning het antwoord, maar dit is zowel onveiliger als dat het de groei van de E-MTB sport belemmerd. Er zijn betere oplossingen om je E-MTB sneller te maken, wanneer je naar beneden gaat maar ook zeker als je bergopwaarts gaat kunnen deze tips je enorm helpen.

Hoeveel druk moet ik in mijn E-MTB banden doen?
Niets beïnvloedt de prestaties van je E-MTB meer dan de druk in de banden, als het te laag is wringt de band van de velg en veroorzaakt alleen maar problemen, zo kun je bijvoorbeeld heel snel lek rijden. Als de bandenspanning te hoog is, is het lastig sturen op hoge snelheden, ook verlies je overal tractie doordat je alleen maar door spint. De perfecte bandenspanning is afhankelijk van veel factoren, de trails die je rijdt, je velgen / banden en hoe agressief je rijdt, dus helaas is er geen ideale bandenspanning. Er is echter wel een goede indicatie die voor veel mensen goed kunnen werken. Als je tubeless rijdt en 2.35 – 2.5 inch banden hebt , begin dan met 1.8 bar voor en 2.0 bar achter. Ben je zwaarder dan het gemiddelde ga dan harder rijden en ben je wat lichter ga dan zachter rijden. Als je grotere 2,6 - 3,0 inch Plus-banden gebruikt, adviseren wij bandendruk van 1,4 Bar voor en 1.8 bar achter. Als je nog steeds met een binnenband rijdt moet je 0.2 bar extra lucht toevoegen. Uiteraard is bandendruk ook een persoonlijke keuze, sommige rijders vinden het fijner om wat meer te glijden in de bochten en doen hun banden wat harder. Andere rijders vinden het fijn om heel veel grip te hebben en die gaan dus ook zachter rijden.

Hoe moet ik mijn E-MTB vering instellen?
Is je vering goed afgesteld op je gewicht? Als je vering slecht is afgesteld, zal je fiets grip en ondersteuning missen, ook worden trails en technische paden veel lastiger om te rijden. In normale fietskleding , inclusief rugtas, ga je op je fiets staan in ``aanvalspositie`` en meet je met behulp van iemand anders welk percentage je voor- en achtervering nodig heeft, dit word de SAG genoemd. Wij adviseren een afstelling van 20% op je voorvering en 30% op je achtervering, voor de maximale prestaties. Als je gemeten SAG heel anders is, haal je niet het meest uit je fiets. Als je de SAG wilt verhogen dan moet je de luchtdruk verlagen en andersom uiteraard ook, dit werkt voor zowel voor als achter. Je kunt je vering perfect afstellen in circa 5 minuten, uiteraard kun je ook bij E-Maxibikes in Nunspeet terecht als je je vering optimaal wilt laten afstellen.

Hoe stel ik de rebound van de vering in?
Voelt de terugkoppeling van je vering traag en niet explosief, dan is het misschien een idee om eens naar je rebound van je vering te kijken, dit kun je doen door middel van de rode schakelaar op je vering. Als je steeds sneller gaat rijden, zowel op de rechte paden als op de technische trails, klap je ook harder tegen wortels, stenen en andere obstakels aan, waardoor je vering ook harder in deukt. Als je linksom draait gaat de vering losser en heeft de vering dus ook meer tijd nodig om de vorige klap te verwerken. Als je rechtsom draait komt er meer druk op de vork en word hij dus harder. Je moet hier zelf een mooie balans tussen vinden, want de rebound heeft ook vooral te maken met lengte en gewicht.

Hoelang moet de afstand zijn van mijn zadel naar mijn stuur?
Als je nog nooit hebt gekeken hoe lang de afstand is tussen je zadel en je stuur, is het aan te raden om dit een keer te doen, dit kan veel rugproblemen voorkomen. Uiteraard word er bij het afleveren van een fiets goed gekeken welke stuurpen het beste bij jou rijstijl, lengte en gewicht past. Maar dit is ook zeker een persoonlijke keuze, wil je liever rechterop zitten omdat je langere ritten doet of wil je liever iets langer zitten zodat je iets aerodynamischer en misschien wel fijner zit. Ook heeft de stuurpen te maken met hoe je over trails rijd, als de afstand heel erg lang is is het uiteraard ook moeilijker sturen omdat je verder van je wiel af zit.

Loopt je wiel vrij?
Til eerst de voorkant van je fiets op en geef een zetje aan je wiel, loopt het wiel mooi door of staat hij na een paar keer draaien gelijk stil? Als dat laatste het geval is lopen je remblokken waarschijnlijk tegen je schijf aan, dit kan komen omdat de remblokken nog nieuw zijn en nog ingeremd moeten worden of omdat ze een keer goed moeten worden afgesteld. Als je voorwiel mooi vrij ronddraait moet je precies hetzelfde ook doen bij het achterwiel. Als de wielen van je fiets aanlopen kost dat motorvermogen, afhankelijk van hoeveel ze aanlopen kan dit best wel fors zijn. Als je wiel aanloopt gebeurd er niks ernstigs alleen zorgt dit er wel voor dat je remblokken sneller slijten, dit is zonde omdat dit ook te voorkomen is.

Kies de juiste band voor je elektrische mountainbike!
Veel mensen willen graag besparen op een fietsband, dit is meestal ook te merken in de kwaliteit van de band. Als je veel in het ruige terrein rijd is het verstandig om een grof profiel te kiezen, dit omdat je dan meer grip hebt en de band vloeiender loopt. Uiteraard is het kiezen van de juiste band vaak ook een persoonlijke keuze, sommige mensen vinden het fijn om weinig profiel te hebben zodat ze weinig rolweerstand hebben maar wat meer glijden in de bochten. Andere mensen kiezen er voor om wat meer rolweerstand te hebben en veel grip zodat je extra hard over de trails kan rijden. Er is uiteraard ook een middenweg wat heel veel mensen nemen, voldoende grip en niet heel veel rolweerstand.

Onderhoud je ketting goed!
Je ketting is de belangrijkste schakel tussen je benen, motor en de wielen, verzorg daarom je ketting goed. Voor iedere rit een beetje vet, wax of andere smeermiddelen over je ketting is daarom ook zeker aan te raden. Ook na het schoonmaken van je fiets is het noodzakelijk om je ketting goed te onderhouden, maak je ketting goed droog en behandel hem dan met wat smeermiddel. Na het schoonmaken is het verstandig om een dikkere laag te gebruiken zodat hij niet gaat roesten.

Heb je al deze stappen doorlopen dan is je E-MTB weer klaar om te vlammen. Uiteraard kunnen wij van E-Maxibikes jou ook helpen om je E-MTB goed te onderhouden, kom langs of maak een afspraak bij de specialist in elektrische mountainbikes! E-Maxibikes is dealer van Haibike, Focus, Lapierre en Orbea.


224